De seneste år har valgforskere undersøgt, hvordan man kan hæve valgdeltagelsen i Danmark. Gennem diverse eksperimenter er konklusionen gang på gang, at SMS-beskeder er den billigste og mest effektive måde at få ekstra stemmer på.
Ved Kommunalvalget i 2013 foretog forskere ved Københavns Universitet et eksperiment, hvor de sendte SMS’er til 140.000 unge mellem 19-22 år. Her steg valgdeltagelsen med 1,8 procentpoint.
I 2017 foretog forskerne et nyt SMS-eksperiment. Denne gang sendte de 300.000 SMS-beskeder til modtagere, hvor størstedelen af indvandrere og efterkommere. Det gav en samlet mobiliseringseffekt på 1,1 procentpoint, mens ikke-vestlige indvandrede oplevede en effekt på næsten fire procentpoint.
Ikke overraskende er SMS-beskeder især effektive blandt målgrupper, hvor der er lav stemmeprocent. Men undersøgelserne viste også, at der selv i områder med høj valgdeltagelse er mulighed for at skaffe flere stemmer.
– Set i det lys er det bemærkelsesværdigt, at det faktisk kan lade sig gøre at øge valgdeltagelsen med så relativ simpel en indsats som en enkelt SMS-besked, konkluderede forskerne i rapporten: ”Mobiliseringseksperimenter ved kommunalvalget 2017”.